Tömegközlekedés és bliccelés
Még csak alig több mint egy hónap telt el, mióta visszajöttem Kínába. Ennek egyik látványos ismérve, hogy nyáron visszaszoktam a nagyüzemi hírfogyasztáshoz, s ezt azóta sem bírtam még levetkőzni.
Mostanában úton-útfélen az elsőajtós felszállási rend miatti zúgolódásba lehet botlani (ha valaki valami csoda folytán nem hallott volna róla: a BKV járatainak jó részén ez lett a módi, s a sofőrök egyúttal a jegyeket, bérleteket is ellenőrizni hivatottak). Nem nagyon akarok hosszasan írni a hazai megoldásról, mert ez a blog nem erről szól, de csendben megjegyzem, szerintem ez egy kimondottan üdítő innováció a nevezett közlekedési társaságtól.
Életem majdnem felét Budapesten éltem le, így tisztában vagyok vele, hogy a bliccelés mennyire általános jelenség. Ezzel szemben, s egyúttal visszatérve a blogba jobban illő témához, Kínában a viteldíjfizetés elmaradása egyáltalán nem jellemző.
A helyijáratos buszokon általában bármelyik ajtón fel lehet szállni, de a vezető mindig számon tartja, hogy mennyien kerültek a járműre. Teljesen természetes jelenség, hogy a hátul felszállt utasok előreadogatják a jegy árát, nem próbálnak meg sumákolni. Sok helyen van chipkártyás leolvasó, ahhoz előre kell menni.
A buszjegy ára alacsony, de nem hiszem, hogy mindent erre lehetne fogni. Kisebb településeken ráadásul a buszsofőrök zömében egyéni vállalkozók, akik a jegyárakból termelik ki a megélhetésüket. Ha ez működik 1-1.5 yuanes díjszabás mellett is, akkor pláne felesleges az olcsóságra hivatkozni.
A helyközi buszok nagyjából hasonlóan működnek, leszámítva, hogy ott meglehetősen egyszerű szem előtt tartani az új felszállókat.
A távolsági buszoknál megint más a módi. Ezek újfent eltérő szisztéma alapján dolgoznak, mint otthon. A kiindulási és a célállomás között nincsenek megállók, s csak az ülésekkel megegyező számú jegyet adnak el. A jegyet ezekre a pénztárakban kell megvenni, a járaton nincs rá lehetőség. Jegy hiányában a váróba sem engedik be az utast, s még egy utolsó ellenőrzésként a járművön is végigszalad egy alkalmazott csekkolni.
A dél-kínai Sanya városka vasútállomásának várója. Itt már csak jeggyel és biztonsági ellenőrzést követően lehet tartózkodni.
A vonatokon sem lehet bliccelni. Az állomások várójába csak érvényes jeggyel lehet bejutni, s a peronokra pedig közvetlenül csak az érkezéskor engedik be az utazóközönséget, természetesen egy jegyellenőrzést követően. A fifikás magyar olvasó gondolhatná, hogy ez még kijátszható, mert tovább is lehet utazni, mint amíg a jegy szól. A helyzet kevésbé egyszerű, ugyanis az érkezési állomáson a kijutáskor is ellenőrzik a jegyet.
Ha beáll a vonat, újabb jegyellenőrzés után érhető el a peron.
Nagyvárosokban metrókat is építettek, s építenek a mai napig. Otthon valamiért a beléptetőkapuk gondolatával sincsenek kibékülve, holott Kínán túl számtalan helyen gond nélkül működik ez a megoldás a világban. Nekem nem tűnt fel, hogy lassítaná az utasáramlást, de ha mégis lenne ilyen hatása, talán kiküszöbölhető, ha elegendő számú kapu van forgalomban. A kínai állomásokon rendszerint 20-30 is akad, téglalap alakban körbebástyázva a bejáratot, így igazán nem okoz fennakadást. Ha van a kapuk mellett néhány dolgozó is, akkor az sem lehet probléma, hogy egyesek át akarnák ugrálni azokat. Kínában tovább nehezítené a helyzetüket, hogy (egyébként a távolsági busz- és vasútállomásokhoz hasonlóan) a metróban van komoly biztonsági személyzet, akik a csomagokat is átvilágítják. Terrorcselekmény a földalattin még nem történt – szerencsére egyébként is elvétve, s azok is szinte kivétel nélkül az ujgurok lakta Xinjiangban -, de a jelek szerint nem is szeretnének kockáztatni.
A metrójegyeket aztán a kijáratnál is le kell olvastatni, s így itt sem lehetséges, hogy tovább utazzon az ember a kifizetett távolságnál. Ha ezzel próbálkozik, egyszerűen nem jut ki a kapun.
Ezek a megoldások minden gond nélkül alkalmazhatóak lennének odahaza is, noha kétségtelen, hogy egy részük igényelne némi kezdeti beruházást. A jól működő megoldásokat nem kell újra feltalálni, elég lenne átvenni. Az meg szerintem teljesen világos, hogy a becsületes, fizető utasnak támogatnia kellene minden ilyen ötletet. Egyedül a bliccelő érdekével ellentétes, ha ellehetetlenítik. Őt meg nem hiszem, hogy sajnálni kellene.
41 hozzászólás
rudai gyerek
Hm, más ország, más tömegközlekedési kultúra…
Drizari
Valamikor réges-régen Budapesten a pályaudvari bejutás hasonló volt. Pl. a Keletibe csak az indulási oldalán lehetett bemenni, ahol a jegypénztáraknál a búcsúztatók válthattak peronjegyet, s ezzel mehettek a vágányokon álló vonatokhoz. Az utazó a menetjegyét felmutatva jutott be. Az itthon maradó rokon vagy ismerős peronjegyét kifelé elvették.
zebrina
Londonban is hasonlóan van megoldva a tömegközlekedés. Én Írországban találkoztam először azzal, hogy a távolsági buszokra csak annyi utast engedtek fel, ahány ülőhely volt. Viszont jött is rögtön utána a kiegészítő járat, semmit nem kellett várni, csak egy telefonjába került a sofőrnek. Szervezés kérdése az egész. De nálunk ezek a dolgok valahogy sosem akarnak működni.
virágelvtárs
A csipkártyás leolvasó már még tovább feljlődött. Mostmár a mobilok SIM-kártyáiba is beépítették (pontosabban ehhez új SIM-et kell igényelni), és a telefonnal át lehet menni a kapun. PITTY!
Ami mondjuk azért lassítja a kapus forgalmat, hogy sokan jönnek faluról és nem értik ám ezt a fene modern teKnológiját. Idegeskednek, pittyegnek, elakadnak, becsípődnek, értetlenkednek, rossz helyre dugják.
A távolsági buszforgalom leginkább a hunaniak kezében van, Pekingben is leginkább ők viszik, de már nem csak jegyellenőrzés van felszállás után, hanem szépen le is kamerázzák az ember személyiségi jogait.
Orosz Peter
Kis hazankban inkabb az a legnagyobb gond hogy 100 ezer alatt keresnek az emberek es alberlet + 2-3 gyerek mellett nem tudja a csalad kigazdalkodni tobb szemelynek azt a havi 10 ezer forintot ennyi…
prolee
@zebrina: Bizony. Miért is fizetek annyit az állva utazásért, minh ha ülhetnék? Kelenföldtől a Bosnyákig ugyanannyiért utazom, mint az Astoriától a Szervita térig.
Mert a BKV-nak így kényelmes. De nagy a pofája, ha bliccelek.
Na! Ezért nincs BKV-bérletem azóta, amióta Draskovics lett a pénzügyminiszter. Mikor is volt az? Mindegy. Azóta egy kezemen meg tudom számolni, hogy hányszor büntettek meg. (Persze azért évente 2-3 darab tízes gyűjtőjegyet elhasználok metrózáshoz és három-öt megállót meghaladó útra lyukasztok, mert azért kapok is szolgáltatást.)
Mindig azonnal fizetem a helyszíni bírságot, így nem kerülnek a rendszerbe az adataim.
Már várom, hogy legyen valami normális rendszer. Az nem normális, hogy mindig emeljük a bérlet árát, ami miatt mindig egyre kevesebben veszik meg, ezért mindig csak a becsületes marha tartja el a tömegközlekedést, ami mellesleg pártkifizetőhelyként működik.
Akkor álltam át a bliccelő életmódra, amikor egy zsírgazdag család gellérthegyi luxuspecójában volt szerencsém vendégeskedni, ahol a pénzzel kibélelt társaság a szó szoros értelmében fuldokolva röhögött azon, hogy nem csak magamnak, de még a kisiskolás gyerekeimnek is veszek bérletet….
Úgy döntöttem, hogy én sem fogok ezek helyett fizetni.
prolee
@Orosz Peter: Minden évben pontosan egy havi fizetésemet költöttem család bérletére. Évente egy hónapig a BKV-nak dolgoztam.
Rodolfo63
@prolee: szóval, ahelyett hogy leköpted volna a vendéglátóidat, inkább hasonló paraszttá váltál te is… gratulálok
pudliho
„Kínában a viteldíjfizetés elmaradása egyáltalán nem jellemző”
Kínába nősült kedves ismerőstől azt hallom, hogy a buszok tiszták, modernek, nem zsúfoltak, a viteldíj olcsó, az élet is olcsóbb (kaja,utazás, albérlet) a fizetések már nincsenek lemaradva annyira szóval nekünk jóval sz*rabb már mivel a bérek keletiek de az árszínvonal nyugati na ezért bliztelünk mi itt Európa közepén 🙂
zebrina
@prolee: Távolsági buszról írtam, amit.
ritmikus csimpifon
@prolee: „Akkor álltam át a bliccelő életmódra, amikor …”
Én a patkányoktól úgy különböztetem meg magam, hogy nem süllyedek le a szintjükre.
ritmikus csimpifon
@prolee: „Minden évben pontosan egy havi fizetésemet költöttem család bérletére”
Ez már más tészta.
Liping
@Orosz Peter: @prolee: Valahogy mindig meg lehet ideologizálni a bliccelést, de elég sántítónak éreztem eddig minden ilyen kifinomult érvelést. Azt az egyet elfogadom, ha valaki azt mondja, nem akar fizetni, ha egyszer nem muszáj. Legalább őszinte.
Liping
@pudliho: Kínában az árak általánosságban olcsóbbak, de a fizetések jellemzően lényegesen alacsonyabbak.
Az emberek pedig itt sem jobbak vagy tisztességesebbek, mint máshol. Ha nem adunk lehetőséget a bliccelésre, akkor nem lesznek bliccelők, ennyire egyszerű.
dukeekud
@Orosz Peter: Ja az emberek nem szorakozasbol bliccelnek, hanem mert a fizetesekhez kepest irrealisan magasak bkv arak. A 100 ezer forint koruli atlag fizetes az kb 40-50 ezerrel kevesebb mint amibol minimum meglehet elni, ebbol mar nem lehet meg 10 ezret csak utazasra elkolteni.
csentecsa
@Drizari: Na és ha valaki olyan sunyi volt, hogy csak peronjegyet váltott és mégis felszállt a vonatra..?
csentecsa
@Orosz Peter: Ebben igazad van. Nagyon drága a magyar tömegközlekedés különösen a jövedelmekhez viszonyítva, de ha egyszerűen átszámítjuk akkor se nagy a különbség. Ráadásul a pl a bkv vonaljegyet járműváltáskor ismét váltani kell, tehát még csak az sincs hogy 350 ft-ért 1 órát utazhatok korlátlanul. Ezenkívül nem elég differenciált a bérletváltási lehetőség. (Nincs pl olyan hogy csak a 3-as metróra vagy más vonalra váltható bérlet lenne.)
Mindez párosulva a gyenge ellenőrzéssel: a bliccelés melegágya.
csentecsa
@Liping: Maga az árnövekedés üteme is elég elborzasztó. Az ezredforduló környékén 120 ft volt egy vonaljegy. Ma majd 3-szor ennyi. Nem hinném hogy a nettó jövedelmek a 3-szorosára nőttek azóta…
Nemrég egy régi farmeremből előkerült egy agglomerációs vasúti jegy 2003-ból. Az ára akkor 185 forint volt. Ma ugyanezért a távolságért 465 ft-ot fizetek- Tehát 7 év alatt(2003-2010) 150 %-kal növelték az árát, holott állítólag baloldali kormányzás volt..
Szúnyog
„de a vezető mindig számon tartja, hogy mennyien kerültek a járműre. „
Nem tudom ott hogyan csinálják, de itt ugye ez képtelenség volna. És mindenütt az, ahol nagy utascserék vannak a megállókban.
És akkor arról mg nem is beszéltem, hogy a várost csendes sétatérré varázsolni igyekvők, meg a kerékagyúak még az autóban ülő tömegeket is a tömött buszokra szeretnék fepréselni.
virágelvtárs
A magyaros problémák mellett hozzá kell tenni, hogy azért olcsó a tömegközlekedés Kínában, mert az állam erőlteti. Azért teszi, mert olyan dugóhelyzet van, hogy elviselhetetlen az autózás. Ennek pedig az az oka, hogy társadalmi nyomás, hogy autód legyen, mert attól vagy ember. @Liping: városában ez biztos nem olyan vészes, de én nagyvárosokban éltem itt északon és délen is, durva ami van. Több családnak 2 autója van, mert státusz.
Joske
Megoldás: behajtási adó minden autóra, adószerűen beszedett tömegközlekedési hozzájárulás (pl. a mostani bérletárak fele vagy negyede) minden helyi lakosnak, és ingyenes bérlet. Külföldi, vidéki meg vegyen jegyet vagy bérletet!
Drizari
csentecsa 2013.10.04. 23:00:24
A peronjegy teljesen eltérő volt a menetjegytől, a kalauzok az első megállóig „lekezelték” az utasokat még a személyvonaton is, hát így.
Drizari
Érdekesség a Budapesti közlekedéshez : munkahelyem autóval 7,5 km távolságra, az oda-vissza útra a benzinfogyasztásom 0,9 liter (~ 370 Ft).
20 perc alatt érek be és 20 perc a hazautazásom is.
Tömeg közlekedve (egy busz, egy metró, egy villamos és gyaloglás) 1 óra 05 percnél rövidebb idő alatt még nem sikerült a munkahelyemre beérkezni, hazafelé sem.
Ha a bérlet árát 22 munkanapra elosztom, az napi 477 forintomba kerül.
Autóval utazva így 2354 forintot spórolok egy hónapban.
(hihetetlen, de így van: térképen nézve a BKV járművekkel először távolodom a munkahelyemtől, és így kábé 16 km utat teszek meg odafelé és újabb 16 km a visszaút)
Te tudod?!
Ha bliccelsz (lopsz), mindenkitől lopsz, mivel ezek a vállalatok állami, azaz közös tulajdonban vannak, és még adópénzt is punpálunk bele. Így, ha legközelebb nálad járnak, ne lepődj meg, ha tőled is lopnak, mert ez a te rended! Ide vezet a pusztító (posztíró) és követőik ideológiája.
Te tudod?!
@Drizari: Na!! Plusz értékcsökkenés és karbantartás.
Liping
@Te tudod?!: Lehet rosszul értelek, de hol látod, hogy én támogatom a bliccelést? Az egész poszt meg a hozzászólásaim ezzel ellentétesek.
Te tudod?!
@Liping: Meg kell kövesselek!Bocsánat a rossz fogalmazásomért! Nem Neked szólt, hanem azok hozzászólásaira, akik támogatják a bliccelést!
A korábbi beírásom, még az esti olvasás és a reggeli hozzászólásom következménye, ami már a Cavinton hiányára vezethető vissza!
Liping
@Joske: az ingyenesség nem hiszem, hogy célravezető lenne, mert egyáltalán nem növeli a hatékonyságot.
ez már a többi kommentelőnek is válasz:
A BKV-bérlet nem olcsó, elismerem, de a hálózat meglehetősen kiterjedt, s Nyugat-Európa zöméhez képest a járatsűrűség is mesébe illő. Az meg, hogy drága, nem hiszem, hogy alapot ad a fizetés nélküli használatra. Ennyi erővel a boltból is távozok fizetés nélkül, mert a kaja is sokba kerül.
Vidéken sem keresnek jobban az emberek, mint Budapesten (sőt!), ennek ellenére valahogy mégis kigazdálkodják a bérlet vagy jegy árát (Nagykanizsán, szülővárosomban is 250 Ft egy jegy, s 6100 Ft egy havibérlet, miközben a helyi volán kb. 15 járatot üzemeltet), mivel nem lehet a buszokon lógni. Ha a fővárosban is megoldják, hogy ne lehessen megkerülni a fizetést, akkor kénytelenek lesznek az ottaniak is jegyet, bérletet vásárolni.
Liping
@Te tudod?!: Semmi gond, nem vettem zokon.:)
csentecsa
@Drizari: Ha az első megállóig „lekezelték” az utasokat, akkor miért volt szükség már a peronra való belépéskor ellenőrizni?
A peronos ellenőrzésnek épp az az értelme, hogy csak olyanokat engednek be, akinek van vonatjegye. Csinálták az utóbbi években sokáig a Nyugatiban is, de végül megszüntették, pedig néha még kifelé is ellenőriztek.
csentecsa
@Liping: Az a fő gond, hogy ha valaki nem őhajtja használni az egész „kiterjedt hálózatot” akkor is teljes bérletet kell vennie. Miért nincs pl olan bérlet amely pl csak a metrora jó; vagy csak egy vonalra a metrón vagy villamoson?
És miért kell járművenként új jegyet váltani. Mész 4 megállót metróval, majd 3 megállót villamossal, aztán 2 megállót buszal, és 1050 ft- ot kell fizetni. Ez nagyon nem fair. 350-ft-ért nem utazhazok egy órát korlátlanul?
grovian
Azért én árnyalnám a képet kissé:
1.
„Otthon valamiért a beléptetőkapuk gondolatával sincsenek kibékülve,”
Szeptemberben voltam Pesten és már fel vannak szerelve a beléptető kapuk azokban a megállókban ahol én jártam, de még csak teszt üzemben működnek. A francia rendszerű kétfelé nyíló kisajtó lesz, szóval nem lehet átszaladni a forgó korlát alatt.
2.
A kínai metrókban van bliccelés: guggolva átmennek a kapu alatt. Igaz irtják ahogy tudják: Pár link:
„The practice of fare dodging got a lot of public attention recently after a video surfaced online showing 21 people bypass the fare gates in 90 seconds at Longyang Station on metro Line 2. Most of the fare dodgers were wearing work suits and hard hats.
„
http://www.globaltimes.cn/content/756376.shtml
http://www.chinadaily.com.cn/china/2013-08/15/content_16897418.htm
3.
Igaz, hogy van majd minden állomáson röntgen gép a csomagok átvizsgálásához, de mivel senkit sem érdekel (jó kínai szokás szerint) így csak a migráns munkásokat kényszerítik rá. Minden nap használom a metrót, de vagy egy éve nem vizsgálták át a hátizsákomat. Tényleg senkit sem érdekel, a csaj is csak ott áll és lengeti a karját. Látszik rajta, hogy már a vacsorán gondolkozik 🙂
4.
Azért ne felejtsük el, hogy a kínai nem azért fizet a jegyért, mert olyan nagyon akarja támogatni a tömegközlekedést, hanem ahogy a mondás tartja: „amiért nem büntetnek meg, azt szabad csinálni”. Ha nem ellenőrizné a sofőr, vagy egy alkalmazott a buszon a jegyeket, senki se venne. És büszkék lennének, hogy átverhetik a céget.
Liping
@grovian:
1. Örülök, ha tényleg bevezetik, de jópár éves huzavona eredménye lesz. Nem kapkodták el, az utasáramlás lassítása ürügyén.
2. Nem utazom gyakran metrón, de simán elképzelhető. Mindenesetre legalább küzdenek ellene.
3. Chongqingban és Wuhanban szabályosan rászólnak az emberre, ha nem világíttatja át a cuccost, máshol nem tudom.
4. Ez tény. Ahogy írtam is feljebb, itt sem jobbak az emberek, csak eléggé el van lehetetlenítve a bliccmen helyzete.
grovian
@Liping: 3: Igen a shanghaji külön állatfajnak számít még kinában is 🙂
csentecsa
@grovian: Azok az inaktív kapuk már sajnos Demszky alatt is ott voltak pl. a Blahán…
csentecsa
@Te tudod?!: Én inkább azt tartom lopásnak hogy a szocialista városvezetés-baloldalinak hazudva magukat- az egekbe emelték a tarifákat, és jóval infláció fölött emeltek mindig, ebből hidalva át az adott időszaki hiányokat.
Nekem az utóbbi időből Milánóról van tapasztalatom.Egy 1 eurós jeggyel 75 percig használhattam a felszíni közlekedési eszközök bármelyikét, miközben ott a magyar átlag 3-4 szerese az átlagfizetés. Ebből az is következik hogy az ottani közlekedési vállalat bérköltsége is jóval nagyobb mint itt…
Liping
@csentecsa: ezeken szerintem is érdemes lenne javítani. Ha jól rémlik (nem akarok hülyeséget mondani, mert tavaly nyár óta Kínában vagyok, előtte meg bérletem volt), a metrón már egy jeggyel is lehet közlekedni átszállástól függetlenül. Idővel talán majd a felsorolt problémák terén is lesz valami javulás, bár az optimizmusban én sem nagyon osztozok. Mindannyian tudjuk, hogy a BKV elsősorban korrupciós intézmény, így az átláthatóság egyik pártnak sem érdeke.
Ha a bliccelést megszüntetik vagy legalábbis minimális mennyiségűre szorítják, azzal azért már egy probléma letudva. Lehet, hogy nem minden utas marad a tömegközlekedés mellett, ha fizetni kell, ez esetben megtakaríthatnak a felesleges kapacitásokon. Ha marad az utasszám, de fizet, akkor meg a veszteség csökken annyival.
De aztán még az is lehet, hogy értelmes lépések is jönnek, s valami érdemi javulás is elindul. Bár így lenne.:)
grovian
@Liping: Nekem nem úgy tűnik, hogy nagyot változott a BKV/BKK 🙁
bkvfigyelo.blog.hu/2013/10/04/_halom_vacak_a_futar_ahogy_egy_buszvezeto_latja
csentecsa
@Liping: Igen a metrón már legalább korlátlanul lehet utazni az összes vonalon 1 jeggyel 60 percig, de ennyi, mert pl a felszíni eszközökön ezt már nem vezették be, viszont a bérletpiacon semmi differenciálás nincs.
Drizari
csentecsa 2013.10.05. 12:57:11
Így működött Rákosi idejében. Akihez utaztál és 3 napnál tovább szándékoztál vendégeskedni, a rendőrségen ideiglenesen be kellett jelentkezned a vendéglátódhoz.
v2peti
@prolee: „Akkor álltam át a bliccelő életmódra, amikor egy zsírgazdag család gellérthegyi luxuspecójában volt szerencsém vendégeskedni, ahol a pénzzel kibélelt társaság a szó szoros értelmében fuldokolva röhögött azon, hogy nem csak magamnak, de még a kisiskolás gyerekeimnek is veszek bérletet….”
Gondolom nem kétkezi munkából gadagodtak meg, ha ennyire vicces nekik az, ha valaki becsületes!