Kína az itókák terén is unikum
Ahogy a modern élet, s annak vívmányai Kínában is teret nyernek, az idelátogató külföldi – különösen ha nagyvárosban jár – talán már észre sem veszi, hogy ideát az ivás sem a megszokott módon zajlik.
A helyzet egy húsz éve még teljesen más volt, azóta a hagyományok egyre inkább visszaszorulóban vannak, s Kína idomul a világhoz.
Kínában eredetileg nem ittak hideg vizet. Ez nem valami furcsa perverzió volt a részükről, mindössze rájöttek arra, hogy ha felforralják, jó eséllyel elkerülik a ragályos betegségeket. Feltételezem, hogy nem volt mindig idő kivárni, hogy meghűljön a folyadék, no, meg ha tealeveleket vagy más növényeket raktak bele, akkor amúgy is célszerű volt melegen fogyasztani, így aztán ez a derék nép forralt vizet ivott forrón.
A vezetékes víz még ma sem iható, így ezt azóta is meg kell forralni, ellenben fillérekért be lehet szerezni palackos ásványvizeket, és ott vannak a tisztított ivóvizek 19 literes ballonjai is – ez utóbbiak tényleg nagyon olcsók.
Ezek és az üdítőital-cégek reklámmilliárdjai azt eredményezik, hogy ma már egyre kevesebben mászkálnak a kis forróvizes termoszukkal a kezükben, de azért még nem veszett ki teljesen a mindennapokból.
A nagy kólacégek milliárdos kampányai sem ölik ki ugyanakkor a kínai spirituszt. A Pepsi marketingesei feltehetően legvadabb rémálmaikban sem gondolták volna, hogy mi történik a nedűjükkel a találékony kínai kezekben.
A fenti kép a menzán készült. A nagy kondérban Pepsit forralnak a konyhás nénik, némi gyömbérrel fűszerezve. A teljesen buboréktalanított itóka aztán a diákbendőket melegíti, no meg próbaképp a miénkben is megfordult. Kevésbé szörnyű, mint amilyennek az ember eredetileg feltételezné.
8 hozzászólás
virágelvtárs
Meginén.
A gyömbéres forró kólát rendszeresen „hagyományos téli meghűlés elleni ital”-ként emlegetik, és még kávézókban is árulják.
Persze ez is az ősrégi kínai tradíció része, mint az ünnepeik, azaz a Valentin-nap, a Halloween meg a hálaadás-karácsony kombó.
Dehát 1OOOO éves kultúra, tiszteljük az ősi szokásokat és gasztronómiai remekeket, melyeket a távolkelet bölcsessége táplál.
Before
De igazán csak a Coca Cola marketingesei tépik az arcukat, ha jól látom… :DD
Liping
@Before: Érdekes kérdés. Az itóka Pepsi, de a pohár Coca. Szóval nem fejtem meg, ki örül kevésbé.
Sol Durka
Ó nem kedves cikkíró, a derék kínai nép nem azért itta és issza a forralt vizet/teát, mert nincs idejük kivárni, míg kihűl! Ennyi naivitást csak a nagyon tájékozott nyugati elme enged meg magának. A világ legbölcsebb módszere a forró víz ivása, hiszen a legszörnyűbb kánikulában sem izzad meg tőle az ember, míg a hideg víz után patakokban folyik az emberekről a veríték. Oka egy egyszerű fizikai jelenség, meg a gondolkodás.
Liping
Szerencsére van, aki gondolkodik és kivakar minket a homályból, ha az iróniadetektora nem is feltétlenül van helyesen beállítva.
Gyalogfarok
A forró vízról nekem is van egy szürreális élményem. Amikor három nap utazás után megérkeztem, a leendő kollégáim elvittek a puccos étterembe, ahol letettek elém egy csésze forró vizet…
Na, gondoltam magamban, neszkávé vagy levespor? Aztán láttam, hogy a többi is issza a forró vizet, hát én is belekóstoltam.
Az erdélyi a velkám dzsrink jobban tetszik.
Gyalogfarok
@virágelvtárs: 5000 éves
virágelvtárs
@Gyalogfarok: Hidd el, van az 100000 is. Szerintük. Minél nagyobb egy meddő kultúrvita, annál több.
A tények szerint olyan max 20000 körül.
Gondolom a kólát is azóta hozza a télapó.
De nem is ez volt a lényeg, amúgymeg.