Mobilitás
Úgy hiszem, említettem már, hogy Írország vidéki területein nem igazán létezik tömegközlekedés. Az egy dolog, hogy csupán hat városban (illetve agglomerációban) van bármiféle helyi közlekedés, hiszen a kimaradó helyszínek legfeljebb már csak huszonegynéhány ezres települések aránylag szerény távolságokkal.
A helyi közlekedésnél bosszantóbb, hogy a helyközi és a távolsági is nagyon vacak. Kevés a vonat és a busz, s a menetrendek sem úgy vannak kialakítva, hogy akár iskolába, akár dolgozni el lehessen jutni a mondjuk 20 km-re lévő másik településre, legfeljebb véletlen folytán. De a másik irányba már biztosan nem stimmelne az sem.
Ez persze csak a magunkfajta népeknek szokatlan és kellemetlen, a helyieket láthatóan nem aggasztja, hiszen még a 80 és a halál közötti korosztály is mindenhová vezet. Nagyjából mindenkinek van autója és ez errefelé eléggé indokolható is a már említett, erősen foghíjas infrastruktúra okán.
(Tudom, széles néptömegek számára elképzelhetetlen az élet autó nélkül Magyarországon, még akár a fővárosban élve is, de otthon még a zalai zsákfalvak is relatíve elfogadható tömegközlekedési kapcsolatokkal bírnak, s autózni általában választás kérdése, nagyon ritkán kényszer. Városokban semmiképp nem az.)
Mi most egész jól elvagyunk egyelőre. Férjem elektromos rollerrel jár dolgozni, nekem pedig majd iskolakezdésre beszerzünk egy biciklit. Viszont egyre több jele van annak, hogy lenne haszna az itteni hajtási engedély megszerzésének, elsősorban munkalehetőségek terén. Tagadhatatlan, hogy személygépkocsit fenntartva a városon belüli ügyes-bajos dolgaink is kényelmesebben intézhetők lennének, de így is megoldhatóak, szóval ez önmagában nem indokolná.
A lényeg, hogy férjem jogosítványt fog szerezni. Ez nem teljesen úgy zajlik, mint otthon, így talán megér egy eszmefuttatást a helyzet bemutatása.
Első lépésben a KRESZ jön, ez elég magától értetődő dolog, azonban itt a vizsgának nem előfeltétele semmiféle tanfolyam, onnan tanulja meg, ahonnan akarja, a lényeg, hogy átmenjen. Mivel a kórság miatt egy ideig zárva voltak a vizsgahelyszínek, elég hamar lefoglalták az újranyitást követően az időpontokat. Férjem így csak október végén fog sorra kerülni, Ballinában, ami a megye második legnagyobb városa, kicsit északabbra.
Ha ez sikerül, vár rá egy orvosi vizsgálat, majd ezután már igényelhet egy tanulójogosítványt. Ennek birtokában vezethet is, de ilyenkor még kell az autóban mellette lenni egy rendes jogosítvánnyal bíró embernek, aki felel érte. Ez az ember nem kell, hogy oktató legyen, lehet bárki. A szabályozás eredetileg feltehetően azzal számolt, hogy a szülők ilyen módon tanítgatják a felcseperedő kamaszokat a járműhasználatra.
Ez a tanulójogosítvány fél év után cserélhető normálisra, ehhez forgalmi vizsgát kell tenni, s hogy azért valami szabályozott kerete is legyen a folyamatnak, a vizsga előtt még teljesíteni kell egy 12 órás vezetői tanfolyamot rendes oktatóval.
Ha ez is megvan, immár a normális jogosítvány jár, azonban hogy védjék a társadalom többi tagját, még két évig egy N betű (novice) mutatja, hogy kezdő vezetőről van szó.
Szóval most ilyen program zajlik nálunk. Férjem hétvégente szabályokat tanul, aztán utána majd remélhetően vezetni. Ha meg egyszer eljutunk a jogsihoz, akkor még az sem kizárható, hogy valami járművet is beszerzünk. Bár még mindig nehezen érthető, mit keres a kormány a jobb oldalon. Ellenben az utakon átkelésnél már rutinszerűen jó irányból várom a forgalmat.
37 hozzászólás
sellőlány
Ma, ez az oktató nélküli gyakorlás forgalomban idegbaj kategória. A UK-ben dettó ugyanez a rendszer. Normális esetben a vezetni tudó társutas nem oktató. Ha esetleg éles helyzetben valami történik, se segédfék, se gyakorlat arra, hogy egy balesetet megelőzzön. Saját sztori. Sikerült egyszer a tanuló vezető húgommal ott behajtani egy 3 sávos körforgalomba, ahol menetközben döbbent rá, hogy rossz sávban van. A jó sávban épp egy kamion haladt mellettünk, átsorolni esély sem volt a megfelelő kijáratig. Ő kezdő vezetőként azonnal beparázott, és ordítva kérdezte, hogy most mit csináljon? Közben idegességében még rá is húzta kicsit a kormányt a kamionra. Na, ott egy pillanatra nekem is lefőtt a kávé. Úgy emlékszem, sikerült nyugodtra játszott hangon azt mondani, hogy, ah semmi baj, menj még egy kört és közben válts sávot. És nem belenyúlni a kormányzásba… De utána a körforgalom után átvettem én a vezetést. 😀
Liping
@sellőlány: számomra sem tűnik igazán hasznosnak a szisztéma, szerencsére nem várható olyan ismerős, aki vállalná a felelősséget férjem esetleges bénázása miatt, így a tervek szerint ő csak oktatóval fog vezetni. Valószínűleg valamivel többet, mint a minimális 12 óra. De inkább ez.
sellőlány
@Liping: Hála az égnek. 🙂 És vigyázzatok az N betűsökkel. 😀
élhetetlen
@sellőlány: Nem az N betűsöktől kell tartani, (Magyarországon T), hanem azoktól, akik, ha meglátják a seggeden a T betűt, visszaélnek vele. Az első kocsim 12 éves volt, és voltak apró problémák. A kézifék nem fogott rendesen. Nem volt nagy baj, ha hegymenetbe kellett megállni, behúztam, ha gurult a kocsi még öt centit vissza, akkor még egy rántás. Hegyalja út, ez a szitu, és a mögöttem álló rám mászott, aztán odajött üvölteni, hogy álljak ki, mert behorpasztottam a bal oldalt a kocsija elejét. Képtelenség volt, mert vonóhorgom volt, legfeljebb a rendszám táblájára tudtam volna egy pöttyöt nyomni, de az első sokkban (nő létemre) nem tudtam megküzdeni a pasival, kapott betétlapot, és elégedetten odébbállt. Annyi elért, hogy még sokat mentem ezzel az öregedő kocsival, (javítások után), Görögország, Cannes, Olaszország, de a Hegyalja útra még egyszer nem. Más, Sárbogárd felől Pestre felmegyek az M7-re, Külső sávban totyizik egy pasas. Szabályosan a belső sávban megelőztem. Rögtön tudott gyorsulni, visszaelőz, büntető fékezés. Egy idő után meguntam, előztem, ő is, ugyanez. Eltotyiztam utána az első pihenőig, kiálltam, ő meg menjen a fenébe. Ez csak annyi volt, hogy, hogy képzeli egy tanuló vezető, hogy megelőzi őt. Nem erőltetném az N vagy T betűt, mert ezek az agresszív rutinosok sokkal rosszabbak. A kezdő még óvatos, és nagyon figyel, szerintem.
Liping
@élhetetlen: ez nem ugyanaz, mint a T betű. Már teljes értékű jogosítvány mellé jár az első két évben.
Az oka mögött jól kimutatható baleseti statisztikák állnak, ezek szerint a friss jogosítvánnyal, kevés rutinnal rendelkezők szenvedik el arányaiban a legtöbb balesetet.
élhetetlen
@Liping: A T betű is a már teljes értékű jogosítvány mellé járt. Egy link, ami csak arról szól, hogy a levehető matrica jobb, mint a fixen felragasztott, de a lényeg benne van. matricamagnes.hu/webaruhaz/tanulovezeto/ – Én két példán keresztül csak azt vetettem fel, hogy esetleg többet árt, mint használ.
élhetetlen
@Liping: Még magyarázom. „Az oka mögött jól kimutatható baleseti statisztikák állnak, ezek szerint a friss jogosítvánnyal, kevés rutinnal rendelkezők szenvedik el arányaiban a legtöbb balesetet.”, amit lehet, hogy nem szenvednének el, ha nem lenne a seggükön a T vagy az N, de ez csak az én tapasztalatom, véleményem, nem rendeztem közvélemény kutatást. Csak példák, ha valaki bevág eléd, legfeljebb fékezel, hogy ne ütközzetek. Ha ezt egy T betűs csinálja, a többség büntet. Nem lesznek türelmesebbek!
Liping
@élhetetlen: értem, erről a T-ről eddig nem hallottam, de ahogy látom, ez egy teljesen önkéntes és valószínűleg nem is széles körben elterjedt lehetőség, míg az N hiánya ezer eurós büntetést ér.
Az N betű előtti időkről szólnak a kutatások, így erre nem lehet fogni. Jellemzően az éppen csak jogosítványhoz szükséges életkorba került fiatalok és az életkori sajátosságok felülreprezentáltsága vitte el ebbe az irányba.
Természetesen egyedi esetek lehetségesek, de ezekből nem érdemes általános következtetéseket levonni. Azt N létjogosultságát alátámasztó kutatás szerint az első két évben minden ötödik sofőrnek volt balesete és statisztikáik cirka 100 ezer levezetett km után idomultak a többi sofőrre jellemző értékekhez.
élhetetlen
@Liping: Én is értelek, de nem hiszek abban, hogy a kezdő vezetőkkel türelmesebbek a gyakorlott vezetők. Egymással sem türelmesek, nem tudom, ahol élsz, ott hogy mennek a dolgok, de itt előznek leálló sávról, azaz jobbról, balról, stb. Nem úgy tűnik, hogy pont a kezdőket kímélnék, és a kezdők baleseti aránya a szivatásból is fakadhat. Lehet, hogy jelzés nélkül a kezdők kevesebb balesetet szenvednének, okoznának, nem hajtanák őket stresszes helyzetbe a „rutinjukkal”. De ez csak feltételezés részemről.
Liping
@élhetetlen:
Nem nagyon tudok a vezetési stílust illetően nyilatkozni, mert gyalogosként nem igazán figyelem. Európai jellegűnek tűnik.
Én személygépkocsit nagyon keveset vezettem és a jogosítványom is lejárt már legalább 15 éve. Nem szeretek vezetni, de egy vidéki megyei jogú városban azt nem állítanám, hogy különösebben zavaró lett volna a többiek viselkedése a forgalomban. Pláne 20 éve. Budapesten vagy értékelhető méretű településen sosem vezettem autót. Itt egy cirka 15 ezres városban élünk Írországban, hasonlóképp elég nyugodt a forgalom.
Az N az én nézőpontom szerint nem annyira arról szól, hogy türelmesebb legyen a többi játékos, hanem hogy álljon készen egy némiképp kevésbé kiszámítható viselkedésre. Azzal kapcsolatban nem olvastam adatokat, hogy a jelzés mennyit javított a helyzeten vagy épp van-e bármiféle hatása, de az biztos, hogy amíg nem volt egyértelműen kitáblázva, hogy kezdő a sofőr, addig a már említett adat élt, az első két éven belül minden ötödik ilyen résztvevő balesetet szenvedett.
Mivel ez jellemzően 18-19 éves fiatalokat jelent, annyira azért nem meglepő, időbe telik, mire érik valamelyest az ember. Gondolom nem véletlen, hogy nagyobb felelősséget igénylő jogosítvány-kategóriák esetében előírás a 23. életév.
Drizari
Magyarországon friss jogosítvánnyal a T betű (majdnem) ugyanaz, mint az N betű. Két évig minősül kezdő vezetőnek, ez idő alatt a korlátozás mindössze annyi, hogy pótkocsit nem vontathat. Tehát vihet utast, vezethet külföldre. A T betűt nem kötelező felhelyezni.
Magyarországon a T betű figyelemkeltő a többi járművezetőnek, hogy előttük egy kezdő és rutintalan vezető halad. A reakciók különbözőek, általában segítő. Előfordul többnyire leelőzés, ritkábban szívatás.
Magyarország falvaiban se kedvező a tömegközlekedés. Buszjárat ritka, sok helyen napi kettő, vasútvonalak szűntek meg, járatokat ritkítottak. A magyar falvak elnéptelenedési folyamata megállíthatatlannak tűnik, oka elsősorban a helyi v. település-közeli munkahelyek hiánya. Ilyen helyen nagyon keveseknek van saját autója, nagy a szegénység, megszűntek a téeszek.
Liping
@Drizari: kedvezőnek nem neveztem, de a relatíve vállalhatót tartom.
Zala településszerkezete messze nem ideális ahhoz, hogy hatékonyan lehessen rá tömegközlekedést építeni, de ha kiválasztod bármelyik random zsákfalut, mindegyikből járnak buszok az általában megszokott munka- vagy iskolakezdéshez optimalizálva a környék nagyobb települése felé. S ha van is példa 1-1 helyre, ahol napi 2 busz van, a 4-5 általánosabb.
Ehhez képest Castlebar egy tizenxezres város, megyeszékhely, ahová a környékről jellemzően nem lehet eljutni 9-10 óra előtt. Itt még vonat is van, a vonalon egy irányban napi 4 járat halad. Mellesleg egyike a vasúti fővonalaknak.
Ha például veszem a megye egyik kisebb városát, ahol előzőleg laktunk. Onnan vagy ez a napi 4 vonat vezet ide, vagy van még napi 4 buszjárat is, amelyek valamiért másfél órán át tartanak a vonat félórája mellett. A legkorábbi lehetséges érkezés fél 10. És az extra vasúti kapcsolat miatt ez egy kifejezetten jól elkényeztetett viszonylat, ha a nem vasút mellett fekvő helyszínt nézek, akad napi 3 busz, bejáráshoz teljes mértékben alkalmatlan időpontokban.
Liping
@Drizari: jut eszembe, Veszprém megyében lakott exem nagyapja egy kb. 80 fős zsákfaluban. Erre tényleg nem lehet semmi értelmes tömegközlekedést építeni, csak az elvárható állami minimumot kapja meg, ami tényleg tételesen napi 2 járatot jelent.
De még az is úgy lett összehozva, hogy reggel 7-re beérjen Pápára az ember, illetve munka/iskola után haza. Ilyenek itt fel sem merülnek, mert senki nem tervez azzal, hogy nem egyénileg jutna el oda, ahol gondja-baja van.
Amilyen értelmetlen időpontokban jár az a néhány busz, nem is nagyon értem, mi a céljuk. Mellesleg utas sem nagyon akad rajtuk, de ez nem annyira nagy csoda.
élhetetlen
@Liping: Kicsit pontatlan voltam, nem írtam, hogy a „de itt előznek leálló sávról, azaz jobbról, balról, stb.”, a sztrádákról szól. És ez már csak sztorizás. Kocsim, az hol volt, hol nem volt, mint a mesében. Az utolsó egy kis Toyota Yaris volt. Két kamiont előztem volna, mikor megjelent mögöttem egy böhöm nagy kocsi úgy 160-nal, és levillogott az útról. Befejezhettem volna az előzést, csak nem vagyok én olyan bátor. Ha megtol, még az ütközőrácsa sem sérül, az én kicsikém meg szétesik. Bementem a két kamion közé. Na, de kijönni? Semmit nem látsz! A második kamionos hozott ki, ugyan tilos nekik, de pár percre bement a belső sávba, (na engem toljanak le az útról), fogta az utat, így tudtam kijönni. Pesten csak ilyenek vannak, hogy kereszteződésben állsz a pirosban, zöld lesz, elindulsz, és elindul a jobbodon levő bringás is, kereszten előtted balra, jelzés nélkül. Fék, és, ha mázlid van, nem ment beléd a mögötted jövő. Bringásoknak nem kötelező a KRESZ vizsga.
A tömegközlekedés. 45 éve még működött, hogy Fehérvárról diákként, ha olyan kedvem volt, hazaugrottam. Pincehely nem egy zsákfalu, a Bp.-Pécs vasútvonalnak kb. a közepén van. Kettőkor elindultam, pusztaszabolcsi vagy sárbogárdi átszállással ötre a családi házban voltam, vacsi, anyu csomagolt, 7-kor vonat vissza, 9-re Fehérvárra értem. Aztán változott a menetrend. 30 éve már az volt, hogy reggel 7-kor vagy 8–kor egy vonat (5-kor kellett volna kelni, hogy Zuglóból elérd, ami egy mormotának nem megy), és délután egy, ami megállt nálunk, szombat este értem haza. Vasárnap kettőkor a vissza fele vonat. Addig „ésszerűsítenek”, míg használhatatlan nem lesz az egész, aztán csodálkoznak, hogy nincs utas. Megint kellett kocsi.
Busz. Kenesére mehetnék busszal, itt áll meg a lakásom előtt. (Petőfi híd, budai hídfő). Vehetek interneten helyjegyet, de a helyemet nem tudják tartani eddig, 21. század. Ha van helyjegyem, bumlizzak át a városon teljes menetfelszereléssel, mert csak a Népligetnél ülhetek a megvett helyemre. Normális? Csak egy kis elektronika kéne, mert a sofőr megkapja listán, hogy hány helyet adtak el, ez alapján engedi fel az utasokat. Mi lenne, ha egy klaviatúrán ütné be az eladott helyeket, és ezt pici piros lámpa jelezné az üléseknél, hogy foglalt? Na, bocs, ezt már tényleg csak szórakoztatásnak szántam.
Drizari
@Liping: falvak között az utóbbi pár évben sokat romlott a tömegközlekedés, most akarja a kormány összeolvasztani egy céggé a MÁV-ot és a Volánbuszt. Egy kalap alatt a vasút és a távolsági közlekedés. Elképzelésem sincs, milyen megfontolásból.
Amit „élhetetlen” ír, valós esetek. Magam már letiltottam navigációmban az autópályát. Talán egyedül az M6-os (Budapest-Pécs) autósbarát, a többin hajtani életveszélyes. Balesetek mindennaposak, s ha emiatt ott ragadtál várakozva, az idő alatt főútvonalon(országút) célodhoz érsz, és fizetned sem kell az egy napos oda-vissza útért egyhetes autópálya díjat.
Igen, ma már Magyarországon is hasznos autót vásárolni, mert rendkívüli mértékben visszaesett a vasúti és busz szolgáltatás színvonala. A vonatkupék koszosak, a vasútállomások zömmel lepusztultak, a buszok leharcoltak, és a jegyárakat nézve, egy családnak olcsóbb autót használni. Ezzel háztól-házig utaznak, indulási időt szabadon választva.
sellőlány
@élhetetlen: A posztban vázolt gyakorlat szerint azért nagy a különbség a két rendszer között (magyar és szigetlakók). Egyrészt összetettebb – pl. a magyarban még mindig külön van a rutin és a forgalomban vezetés, minimàlis óraszám pedig összesen 30 (10+20). De nagyon ritka, hogy valaki a minimummal megszerezze a jogsit, az átlag inkább 30 óra forgalom után jut el oda, hogy vizsgára menjen (és bukik meg utána elsőre). Illetve szerintem nagyon nem mindegy az sem, hogy ez 30 óra hogy zajlik. Szakoktató mellett sokkal többet tanul az ember, mint egy civil mellett, akinek a KRESZ tudása már megkopott vagy hibás berögződései vannak, és nem tud szakszerűen reagálni sem egy-egy adott helyzetben. Úgyhogy okkal lehet jobban tartani egy N-től, mint a T-től. Mivel egy T mellett azért szinte mindig ott ül az oktató. Nálunk ha vki már jogsival rendelkezik, az többnyire nem teszi kirakatba, hogy még kezdő vezető. Utthon is végtelen mennyiségű a barom sofőr, de ennek oka többnyire nem a gyakorlat vagy tudás hiánya, hanem inkább a felelőtlenség és az arrogancia.
sellőlány
@Drizari: Gyakorlati okokból járok vonattal, néha busszal is a vezetés mellett, illetve sűrűn használom a tömegközlekedést (BP). Az elővárosi vonatok szerintem nagyon jók, gyorsak és pontosak, tiszták és ha régebbi szerelvényt fogok ki, még azok sem lelakottak (max kívül 50 éves, a rácsos fém fellépő még mimdig rémálom, nemcsak gyerekkoromban volt az 🙂 . De járok sűrűn a Győr-Bp vonalon, illetve nemrég Debrecen-Bp vonalon is, ahol a tapasztalataim hasonlóak voltak. Lehet, hogy távolabbi megyék bugyraiban rosszabb a helyzet, ezekről nem tudok semmit. De Fejér megyében egy 5000 fős településen, ahol van egy hétvége házunk, elég rendszeres és többirányú buszközlekedés van, néha letesztelem és eddig még sosem volt rossz tapasztalatom.
Liping
@sellőlány: nekem is meglepő volt, tavaly szembesültem vele, de már nincs rutinvizsga B-kategóriás jogsi esetén. KRESZ után egyből mehetnek oktatóval forgalomba.
élhetetlen
@sellőlány: Azt hiszem, feladom. Nem tudom, miről beszélsz. „Mivel egy T mellett azért szinte mindig ott ül az oktató.„. A T-t akkor rakhatod a saját kocsidra, ha már megvan a jogsid. Akkor miért ülne még egy évig melletted az oktató? Az oktató akkor ült mellettem utoljára, mikor vizsgáztam (hátul meg a vizsgabiztos).
Liping
@élhetetlen: amikor még nincs jogsija az embernek, otthon oktatóval vezethet, s az ehhez használt járműveken ott van a T jelzés.
S noha a jelek szerint kedvére matricázhatja az ember magát már jogsival is, ez nem kötelező, s megvallom őszintén, hogy soha nem is láttam és hallottam ilyet. Ettől még nem zárom ki, hogy használják emberek, de valami marginális jelenségről lehet szó.
Ergó teljesen megállja a helyét, hogy a T jelzésű autókban jogsi nélküli, oktatóval felügyelt emberek vezetnek az esetek túlnyomó többségében.
élhetetlen
@Liping: Teljes a zűrzavar. Több, mint 30 éve szeretem meg a jogsit, de akkor sem volt külön rutinvizsga a B kategóriásnál. Tény, hogy úgy kezdtük az oktatóval a KRESZ vizsga után, hogy pár órát egy tanpályán töltöttünk, indulás, kézifékes indulás, tolatás, parkolás, y-os fordulás, és, mikor úgy látta, hogy ez már megy, mentünk a forgalomba. de a gyakorlati oktatás közben nem volt semmilyen rutinvizsga. Vizsgabiztost egyszer láttam, mikor az autósiskola előtt beült a kocsiba, és mondta, hogy mehetünk. Angyalföldön csalinkáztunk, a mellettem ülő oktató időnként mondta, hogy az első lehetőségnél menjek el jobbra, vagy balra, parkoljak le, menjek tovább, és úgy fél óra múlva a vizsgabiztos mondta, hogy visszamehetünk. Megvolt a jogsi.
Liping
@élhetetlen: lehet, hogy 30 éve nem volt, 20 éve igen. 2012 óta nincs.
m.eduline.hu/felnottkepzes/Nincs_tobb_rutinvizsga_megis_nehezebb_lesz__2RYN5K
élhetetlen
@Liping: „Ergó teljesen megállja a helyét, hogy a T jelzésű autókban jogsi nélküli, oktatóval felügyelt emberek vezetnek az esetek túlnyomó többségében.”. Ez is igaz. Ettől függetlenül én is, mások is használták a T betűt, már jogsival, és írtam, hogy miért nem volt jó ötlet. Most találtam egy 2017-es cikket, nem veszített az aktualitásából, kb. arról szól, amiről én is beszéltem. http://www.bama.hu/kozelet/helyi-kozelet/egyre-turelmetlenebbek-kezdokkel-szemben-1188139/ .De nem vitatkozni akarok, csak leírtam, hogy én hogy látom ezt a kérdést, és, hogy nem találkoztam rutinvizsgával. Baj?
Liping
@élhetetlen: baj nincs, csak javítottam, hogy sokáig volt. Azt nem tudom, mi volt a rendszer 30+ éve, mert akkor nem szereztem jogosítványt. Kb. 27 éve lehetett, hogy anyu igen. Akkor már volt rutin, emlékszem rá. És nekem is volt 1998-ban. Aki ebbe nőtt bele, mint mondjuk én meg sellőlány, nekünk furcsa, hogy már (megint?) nincs.
sellőlány
@élhetetlen: Akkor javaslom, nézz meg egy oktató autót közelről. Mindegyiken ott egy szép ngy T betű és többnyire lassan haladnak.
sellőlány
@Liping: Köszi Veve pontosítást. Nekem volt rutin vizsgám, és 1994-ben szereztem jogsit. Sőt meg eü és műszaki vizsgám is volt, a lámpacserét húztam. 🙂 Nem igazán követem az aktuális jogsi követeleményeket, ha már eltörölték a rutinvizsgát, akkor ennyivel egyszerűbb helyzet, de azon csodálkoznék, ha a rutinpálya gyakorlatokat ne kellene abszolválni a jogsihoz. Ez nem tudom, hogy van felétek, de azt tudom, hogy a UK-ben élő húgomnak csak az orral előre es párhuzamos parkolás megy segítség nélkül. 🙂
élhetetlen
@sellőlány: „Akkor javaslom, nézz meg egy oktató autót közelről. Mindegyiken ott egy szép ngy T betű”. Ez most mire volt válasz? Írtam én, hogy nincs ott? Csak azt írtam, hogy a már jogosítvánnyal rendelkezők is használhatják a T betűt, ha azt hiszik, ettől türelmesebb lesz a többi vezető. Legfeljebb rájönnek, mint én is, hogy többet árt, mint használ. De ettől még nem ül minden T betűs mellett a jogsi megszerzése után egy oktató. Mit nem értesz?
sellőlány
@élhetetlen: Ne haragudj, de szerintem nem én, hanem te vagy aki itt nem érti csíziót. Veve rögtön levette, miről van szó. Szerintem nem érdemes erről tovább beszélgetünk.
élhetetlen
@sellőlány: Te és Veve (?) értitek a csíziót. Aha. Költői kérdés, ne válaszolj. Mit is írtam, ami ütközik a valósággal? Egy dologban igazad van, nem érdemes erről tovább beszélgetünk. Pá!
Liping
@sellőlány: ó, igen, a műszaki vizsga, szintén volt szerencsém hozzá. Már az sincs. Bár ebbe valószínűleg belejátszik, hogy időközben annyival összetettebb lett a technika, hogy úgyis szerviz a vége mindennek.
Drizari
Nekem szimpatikusnak tűnik az ír „B kategóriás” jogsi megszerzése. Nem kell külön fizetni egy teljes tanfolyamot, mindössze a tanulójogosítvány után egy 12 órásat, külön gyakorlati oktatóval.
A magyar változat bő lére eresztett, és munkahely teremtő! Külön kellenek KRESZ-oktatók, és különlegesen szerelt tanulóautók oktatókkal. Ez utóbbit azért se tartom célszerűnek, mert a leendő vizsgázó saját autója más típusú lehet. Igaz, a jogsit nem autómárkákra adják, csak sebváltó típusra. Emiatt, aki automata sebváltós gépkocsin tanult és vizsgázott, nem vezethet manuális, kézi-sebességváltós autót, erre külön le kell vizsgáznia. Ezt is hülyeségnek tartom.
Meg azt is, hogy vannak műszaki vizsgakérdések, a vizsgázók autót akarnak vezetni, nem autót szerelni. Feleslegesnek gondolom a Magyar Vöröskeresztnél tartott, a jogosítványhoz szükséges közúti elsősegélynyújtó vizsgát is. Átlagember legfontosabb feladata azonnal értesíteni a 112-őt, pontosan megjelölve a sérültek számát, az eszméletlenek számát, és a sérülések milyenségét. Túlnyomó többségben, a sérültek szabaddá tételéhez, a tűzoltóknak kell őket kiemelni a roncsokból. És nem mindenki bír ránézni se egy csuromvér, roncsolt testű sérültre, és pláne nem tud mesterséges lélegeztetést alkalmazni a roncsba beszorult ájultnak.
Magyar forgalmi vizsgán teljesen értelmetlen, az elindulás előtti szőröző műszaki állapot ellenőrzése is, ami ráadásul nem is életszerű. Vizsgaautó az oktató tanulóautója, aminek kell lennie érvényes forgalmi engedélyének. A vizsgahelyre ezzel az autóval mész, tehát minden rendben van vele. A saját autódat se fogod minden nap az első elindulás előtt körbeugrálni, pláne nem járó motor és nyitott ajtóknál, mert beugorhat egy tolvaj és elviheti. Akinek meg slusszkulcs nélküli a saját autója, ha járó motor mellett kiszáll napfényben világítást ellenőrizni, végig sipákol az autó, ha meg nem a zsebben van a kütyü, akkor egy tolvaj szintén elhajthat az autóval. Emellett mindazt, amit a forgalmi vizsga előtt 50 éve(!) és ma is le kell ellenőrizni, azokat hiba esetén a műszerfal azonnal jelzi.
Szóval, nekem nagyon szimpatikus az ír jogosítványszerző gyakorlat. 🙂
Liping
@Drizari: a kötelező, oktatós vezetés itt is erre hivatott, megfelelően alakított járművekkel történik. Ennek azért van értelme, akárhogy is nézzük, már csak annyi, hogy az oktató is tud fékezni. Ellenben azzal, ha egy civil kocsiban vagy.
A KRESZ-es rész oké, a tanfolyam felesleges.
A sebességváltó tekintetében is osztom a hazai álláspontot. A vizsgajárművekben itt is manuális van. Aki automatán tanul, nem tudja rendesen használni a manuálist. Fordítva nincs gond, de az előzőt tényleg gyakorolni kell, s eleve, mivel az egész menete is más – kuplung is ott van – azért időbe telik megszokni. Nem mondom, hogy agysebészet, néhány óra után azért általában megy majdnem mindenkinek, de azt tényleg nem tartom jó ötletnek, hogy előzetes gyakorlás nélkül kiengedjenek valakit a forgalomba, s ott és akkor próbálja meg kitalálni, hogy működik a dolog.
Liping
@Drizari: szóval igazából ami nekem nem annyira szimpi itt, az a bárki mellett történő forgalomban vezetés a tanulójogsival. Én azt nagyon nem tartom jó ötletnek. Hiába van kinn az L betű, vezetni tanítani is szakma, ha amatőr csinálja, szerintem nem életbiztosítás.
Drizari
@Liping: Értem aggodalmad, én azonban arra gondoltam, hogy az ír módszernél se a hozzátartozó, se egy segítő barát, nem szeretné összetöretni az autót. Ezért kellő körültekintéssel készítik föl mentoráltjukat az első méterek megtételére. Ehhez kell keresni nyilvánvalóan egy forgalommentes területet, mondjuk egy élelmiszer-üzletlánc parkolóját késő este, idehaza a vidékiek általában 18-20 óra után bezárnak. Magam is tanítottam 60 éves kollégát vezetni, igaz, autósiskola tanpályán, megfizetve a pályahasználatot, az illető saját autójával. Pusztán azért, mert senki nem tartotta őt képesnek arra, hogy elsőre átmegy a forgalmivizsgán. Átment. Ja, ha kellett, a kézifékkel „nyúltam be” korrigálni, lehet behúzni azt fokozatosan is.
Drizari
Automata váltó, kontra kézi-váltó. Hm. Kezdőknél veszélyesebbnek tartom az automatát, zavarukban összekeverik a pedálokat, vagy rossz menetfokozatba kapcsolnak. Pl.:
http://www.youtube.com/watch?v=2NLrU9kLvo4
Kézi-váltónál ilyen nem fordul elő, a begyakorlást nem hinném, hogy azonnal a forgalomba becsatlakozással kezdené az automata-váltós jogsis.
Vagy lehetséges, hogy a felnőtteket eltúlozva gondolom értelmeseknek?
Liping
@Drizari: én automata váltósban csak motort vezettem, személyesen nem tudom megítélni.
Azért engem jobban megnyugtat, ha az adott ember kézi váltót használva ment át a vizsgán, mintha csak a belátására lenne bízva, hogy mennyi gyakorlás után indult meg vele a forgalomban.
Drizari
@Liping: részemről kézi-váltó a kedvenc, és a benzines hajtás. A tisztán elektromos hajtású, nekem vidámparki dodzsem érzetű.
És sikeres jogsiszerzést kívánok a férjednek.