Metróláz 2020-ban
Ugye egy olvasóm sem gondolta, hogy idén elmarad ez a jó hagyomány a blogon?
A kínai munkások, pandémia ide vagy oda, nem lustálkodtak, s különösebb csúszások nélkül átadták az idei évre kiporciózott adagokat. Viet társaikkal ellentétben, ugyanis a már igencsak nagyon várt hanoi-i metró azóta sem debütált. Már becslés sem nagyon akad, hogy mikor kerülhet erre sor.
Kína szerencsére nem Vietnám, így jöjjön a 2020-as év kronológiája.
Január:
– 20-án Shijiazhuang 3-as vonala nőtt 5,4 km-rel.
Február:
– 14-én a hongkongi Tuen Ma vonal nyert összeköttést a hálózat többi részével egy 6,8 km-es szakasz révén.
Április:
– 23-án Hangzhou adott át két szuburbán vonalat, az L5 és L16 névre hallgatót, egyenként közel 40 km hosszan.
– 29-én Shenyang következett az L10-es, 27,2 km-es vonal debütálásával.
Május:
– 30-án Ningbo városának kettes vonala nőtt meg 5,6 km-rel.
Június:
– 28-án Changsha adott át két vadiúj vonalat, a hármas (36,4 km) és az ötös (22,5 km) számút.
Augusztus:
– 18-ra beértek Shenzhen építkezései is. Két új vonal, a 6-os (49,1 km) és a 10-es (28,9 km) nyitotta a sort.
– 26-án a már említett Shijiazhuang megnyitotta a kettes metrót (15,5 km).
Szeptember:
– 23-án Yunnan székhelye, Kunming következett. A hatos vonalat 7,3 km-rel bővítették, s átadták az új 4-es metrót is 43,4 km hosszan.
– 27-én a ningboi Yinfeng szuburbán vonal bővült 15,9 km-rel.
– ugyanezen a napon Chengdu (az idei egyik kiemelt szereplő) lakói is birtokba vehették a közel 50 km-es 18-as szuburbán metrót.
Október:
– 1-jén Belső-Mongólia központja, Hohhot avatta fel a 28,2 km-es 2-es vonalat.
– 28-án pedig a migrációnak hála óriásira hízott Wuxi jött a 28,5 km-es, reptérre vezető 3-as metróval.
– ugyanezen a napon Shenzhen is felavatta az év további eredményeit: a 8-as metró első szakaszát (amin egyelőre a kettes szerelvényei járnak, utóbbit meghosszabbítva), a hármas egy kisebb toldását és a 4-es északi bővítését.
November:
– 23-án Nanning két vonalhosszabbítása vált használhatóvá: a kettes metró 6,3 km-rel, a négyes pedig 20,7 km-rel lett hosszabb.
– 26-án a guangzhoui nyolcas vonal 16,3 km-es hosszítása nyílt meg.
– 28-án a szintén migráció táplálta Xuzhou avatta fel a kettes metrót (24,2 km).
És akkor az év végi bumm. Pihenjünk rá.
December:
– 18-án Chengdu 18-as szuburbán vonalának második, 20 km-es szakasza nyílt meg.
– mellé a hagyományos metrók alábbi szakaszai is: a 70 km-es vadiúj hatos, a 30 km-es vadiúj nyolcas, a 21,8 km-es, szintén vadiúj 9-es, valamint a 25,3 km-es, a változatosság kedvéért vadiúj 17-es metró.
– 23-án a ningboi új 4-es vonal jött (36,5 km).
– 24-én a qingdaoi szuburbán 8-as vonal (48,3 km) és a hagyományos egyes vonal (21,9 km) debütált.
– 26-án Shanxi székhelye, Taiyuan is metrós város lett: a kettes, 23,7 km-es vonal nyílt meg.
– ugyancsak 26-án Shanghai is avatott: a 10-es metró 9,8 km-rel hosszult, a 18-as pedig új vonal (14,5 km).
– ugyanezen a napon Hefei ötös vonala is megnyílt (23,2 km).
– Nanchang hármas vonala szintén (28,5 km).
– Zhengzhou pedig két új vonallal ünnepelte karácsony másnapját: 3-as (24,3 km) és 4-es (29,3 km).
– 27-én Fuzhou jött az egyes vonal 4,3 km-es toldásával.
– 28-án Xi’anban három új vonal nyílt meg: 5-ös (41,6 km), 6-os (15,6 km) és 9-es (25,3 km).
– 30-án, vagyis ma Hangzhou avatott: az egyes vonal bővült 11,2 km-rel a reptérig, s átadtak két új metrót is: 6-os (50,5 km) és 7-es (39,3 km).
Várhatóan holnap sor kerül még két pekingi (kb. 15 km), két wuhani (kb. 40 km) és két chongqingi (kb. 15 km) bővítés átadására is.
Mozgalmas év volt, ugye?
Az már jól kivehető, hogy mostanra a másodvonalbeli nagyvárosok is nagyjából teljesen kiépítették a metró gerincét, s egyre inkább az elővárosi vonalak építése válik hansúlyossá bennük. Eközben már nagyjából bekerült a metrós városok közé majdnem minden potenciális jelölt (még legfeljebb 10 településsel lehet számolni a közeljövőben). Ugyancsak egyre jobban előtérbe kerülnek a villamosvonalak is, még olyan egzotikus helyszíneken is, mint Xinjiang vagy Qinghai tartományok.
Végül egy kép az egyre inkább túlburjánzó chengdui rendszerről. Az első vonal 2010-ben nyílt meg.
One Comment
sellőlány
Éreztem, hogy hiányzik valami a blogból, ésss igen, ez volt az, a kínai összegzők. 🙂 Minden jót az új évre, remélhetőleg a második felére már vírusmentesen!