Az itteni óráimról

A munka egyelőre egészen kellemesen telik az új munkahelyemen. Bár ez a suli sem tartozik a legjobbak közé, de már a felsőoktatási intézmények másodvonalát képviseli, ellentétben a legutóbbi xianningi intézménnyel, amely harmadvonalas volt. Ennek megfelelően valamivel értelmesebb diákjaim vannak, akikkel többet is lehet kezdeni.

 

Az egyik osztályom nagyon tré, de ők sem rosszabbak, mint amihez korábban szoktam, ugyanakkor van két olyan is, akikkel kifejezetten elégedett vagyok. De lássuk, mi is az idei program.

 

Ahogy azt fejtegettem már, nincs reális esély arra, hogy valami átütő fejlődést generáljak a tanulóim körében. Ehhez már túl régóta tanulnak angolul, ami eddig nem ragadt rájuk, azt kétlem, hogy majd én adom át nekik. Idő sincs arra, hogy a már bevésődött, mostanra ösztönösnek tekinthető dolgaikon korrigáljak, így – különösen ha már angol beszédóráink vannak együtt – beszélgetünk.

Na nem csak úgy ész nélkül. A free talk nem működik, mert azzal csak azt érném el, hogy az idő nagyobbik felében csendesen üldögélnénk az osztályban. Mindenképp valamilyen keretet kell biztosítani a beszélgetésnek, ami lehetővé teszi, hogy elkerüljük az üresjáratokat.

Így különböző topikokkal állok elő. Az előző órán már közlöm a következőt, így ha kedvük, igényük tartja, utánanézhetnek, felkészülhetnek. Gyártok ppt-ket, s a kérdések segítségével végigvesszük az adott témát.

A prezentáció elejére kigyűjtöm az esetleges ismeretlen fogalmakat, illetve azokra kitérünk menet közben is, ha felmerülnek.

A témák egyszerűek, lehetőség szerint nem túl unalmasak, s így hozzá tudnak szólni, s beszélnek. A kezelhető méretek miatt mindenki megszólalhat, ha úgy tartja a kedve.

 

A visszajelzések jók. Csak a leggyengébb osztály problémás, náluk keveset beszélnek, de máskülönben kellemesen telik az idő. A kedvenc csoportom tagjai pedig rendszeresen leállnak sztorizgatni, amitől elsőre meghűlt bennem a vér, annyira szürreális volt. Órák után nem ritka, hogy egyik-másik diák szól, hogy érdekes volt az anyag, s ezek a megnyilvánulások nagyon jót tesznek a lelkemnek.

 

Ami a felügyeletet illeti, a Zhao Bing nevezetű felettesemet egyszer, a legelső órám előtt láttam, s azóta sem. A mostani szünetről egy diákkal üzent, de ebben ki is merült a kettőnk közötti kapcsolat. Ezt nem panaszként írom, bár nem tűnt kifejezetten antipatikus teremtésnek, minél kevesebbet látom, annál jobb. Az egyúttal azt is jelenti, hogy minden rendben.
A találkozásunkkor átnyújtott osztálynévsorok, értékelési papírok, órarend, stb. mellett szerepelt egy féléves útmutató is, amely szerint szeptember 10-ig tantervet kell leadni elfogadtatásra. Miután nem akartam tantervet írni (különösen, hogy magam sem nagyon látok előre aktuálisan 1-2 hétnél tovább), így efelett elsiklottam. Egyelőre úgy néz ki, hogy másnak sem fáj a dolog, s ez maradjon is így.

 

A leírás szerinti vizsgáztatási elképzeléseket is meg fogom torpedózni, mert az óráimra nem alkalmazhatóak. Valamikor félév előtt kéne leadni, teszt formájában, A és B lapokat gyártva, hozzájuk értékelési kulcsot kidolgozva.

Ez úgy önmagában nem hülyeség, s feltehetően nem specifikusan nekem üzentek vele, de egy oral english órát papíron, írásban számonkérni elég röhejes ötlet lenne. Pont ugyanezért nem kapnak házi feladatot sem, noha az értékelés egyik rubrikája erről kellene, hogy szóljon.

A vizsga természetesen szóban lesz, a már ismert topikos megoldás alkotja majd a gerincét. X számú téma, a véletlenszerűen kiválasztott példányból 5 perc prezentációval kell előállni. Magolással is abszolválható, így aki készül, egész biztosan nem bukik meg. Ezt fontosnak tartom, mert a képességei miatt nem akarok senkit sem buktatni.
Jön hozzá, szintén a témához kapcsolódóan 5 kérdés tőlem, amire illendő válaszolni. Ha valaki síkhülye, vagy a nyelvi képességei tényleg vállalhatatlanok, a magolásos résszel akkor is össze tud szedni 80 pontot hibátlan performansz esetén. Erre azért kicsi az esély, de ha hibázik is, ami sanszos, a minimális 60-at egész biztosan össze tudja majd szedni, ha fektet energiát a felkészülésre.
Ha nem, akkor meg buktatok. A készségek hiányáról nem tehetnek, a szorgalomról igen, szóval ez nem hat meg.

No, de ez még odébb van. Hivatalosan kb. január 9-én kezdődik a vizsgaidőszak, egy hetes. Miután én szóban vizsgáztatok, sanszos, hogy beletelik 3 hétbe legalább, úgyhogy már december közepe felé kezdünk. De egyelőre most még tanítok, addig még van két és fél hónap.

Hozzászólnál Facebook fiókkal?

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük