Vendégposzt: Délkelet-ázsiai túra – Utazás a Fülöp-szigeteken és a helyi kaja
Újra sellőlányon a sor, aki ezúttal a filippin közlekedésről és gasztronómiáról ír, nem is rosszul. Bár a történetének első felét igencsak sokan olvastátok, a kommenteket nem mértétek valami bőkezűen, ez remélem, hogy ezúttal másképp lesz.
A visszajelzés fontos, így ha szeretnétek még folytatást, tessék megnyilvánulni. A képek ismét galériákat rejtenek.
___________________________________________________________________________________________
Utazás az országon belül
A Fülöp-szigetek lakossága jelenleg 100 milliós és számunkra egy végtelennek tűnő szigetvilágban oszlik el. A családok népesek, ráadásul a kapcsolatot szorosan ápolják, éljen valaki Luzonon (a legnagyobb sziget) vagy a Visayas egyik szegletén (Fülöp-szigetek középső része), esetleg Mindanao (déli sziget) eldugott csücskében. Bárki biztos lehet abban, mérhetetlen tömegek fognak ünnepekkor elindulni (dobozokban csirkéket és málhás csomagokat cipelve, hónuk alatt egy-egy kisgyerekkel, házi büfével felszerelkezve), elképesztő káoszt teremtve az alapvetően is zsúfolt kikötőkben és reptereken. Szóval egyértelmű volt, hogy karácsony környékén nem lesz egyszerű dolgunk, ha országon belül mozdulni akarunk. Ezért már szeptember-októberben ránéztem a helyi menetrendekre, hogy milyen lehetőségekre számítsunk.
Kezdődött azzal, hogy az összes menetrend csak egy lehetőséget vázol fel, amit mindig felülírhat valami aktuális történés. Mindig jöhet egy tájfun, lehet földrengés, kitörhet egy vulkán, a viharok mindennaposak (olyankor leáll a közlekedés), lerobbanhat a hajó, mindenféle magyarázat nélkül törölnek egy buszjáratot. A weboldalakon sok esetben az sem derül ki, hol és miképp lehet jegyet vásárolni, esetleg a járművön kell-e fizetni. Amikor e-mailben megkerestünk egy hajós céget, hogy megtudjuk, bizonyos útvonalakon milyen csatlakozásokra és díjakra lehet számítani, annyit válaszoltak október végén, hogy a decemberi menetrend és útvonalak még nem véglegesek, a jegyekről pedig érdeklődjünk a kikötőben. Szóval hamar felhagytunk a tervezgetéssel, és a karácsonyi hét kivételével a „lesz, ami lesz” (helyi nyelven „bahala na” – ahogy Isten is akarja) alapon indultunk neki a kalandoknak. A mellékelt térképen látható, hogy végül milyen útvonalon és közlekedési eszközökkel jutottunk el egyik szigetről a másikra.
Közlekedni a szigetek között és repülővel, tengerjáró hajóval, rövidebb távokon vízibusszal és kompokkal, míg szárazföldön távolsági buszokkal lehetséges (a vonatközlekedés nem annyira elterjedt). Persze lehet autót is bérelni, de autópálya csak Manila környékén létezik, a vezetési stílus katasztrofális. Még főúton is folyton kóbor kutyákat, kivilágítatlan tricikliket, átrohangáló gyerekeket kell kerülgetni, illetve sokszor a szembe sávot használják haladásra.
Rövid távokra buszokkal utaztunk, illetve volt egy (időben) hosszú távú, éjszakai utunk is. Hozzávetőlegesen egy 60-90 km-es szakaszt a folyamatos dugók miatt 2,5-3,5 óra alatt tettünk meg, míg egy 400 km-est 12 óra alatt. A rövidebb távúakat a buszon fizettük (mindegyik buszon van egy jegyárusító alkalmazott), a hosszút elővételben. Manilában a rövid távú buszoknak sokszor nincs kijelölt megállóhelyük. Egy megadott útvonalon mindenféle busztársaság közlekedtet járatokat, amiket elővétel nélkül leinthet az ember. Amikor Manilától a 60 km-re lévő Tagaytayra indultunk, kimentünk a Baclaranra (többsávos főút melletti csomópont) és ott vártuk a soron következő járatot. Amikor feltűnt a távolban egy busz, próbáltuk kisilabizálni az szélvédőre kézírással kiírt útirányt, és ha az megfelelőnek tűnt, integetni kezdtünk. Rajtunk kívül 20-30 helyi várakozott az útszélen, ugyanígy integetve. Így láthattuk azt is, hogy sokszor a busz nem jött ki a külső sávba, hanem valamennyire lelassított a belsőben és az utasnak kellett tempósan elszlalomozva a többi mozgó jármű között, felugrania a buszra. Ha nem volt elég gyors, a sofőr egyszerűen csak továbbhajtott.
A hosszabb távokra többféle busszal lehet utazni, eltérő kategóriákban. Van a 2*3 üléses, túlzsúfolt, légkondi nélkül, ezt követi a 2*2 üléses légkondival (ezeken az ülés közötti sorokban állva vagy ülve is utaznak). A ranglista tetején a 2*1 üléses deluxe típusú járgányok helyezkednek el, széles, többféle pozícióba dönthető ülésekkel, óriási tv-képernyővel, belső wc-vel, természetesen ennek megfelelő árazással. Az már mellékes, hogy a magasabb színvonalú busz ugyanazon a kétsávos autóúton közlekedik, mint a fapados és ugyanúgy fékezés nélkül kerülgeti a tricikliseket.
Hasonló volt a helyzet a hajós közlekedéssel. A hosszú távúakra és a vízibuszokra elővételben lehetett jegyet venni, kijelölt helyeken. Ezek sokszor pénzváltók, csekkbefizető helyek, posta is voltak egyben, kellőképpen hosszú sorokkal tarkítva. Az éjjel is közlekedő hajóútvonalakon utazásra az alábbi lehetőségek voltak adottak: nyitott fedélzet, fedett fedélzet (több száz emeletes ággyal), business (szélesebb, dönthető kárpitozott ülés a lounge részen), 4-es kabin, lakosztály. Utóbbi egy különálló kabint jelentett egy dupla ággyal és külön fürdővel (csótányos, hideg zuhannyal). Az éjszakai hajóutunkon többek között egy katolikus lányiskola diákjai utaztak a fedett fedélzeten, két kísérő apácával. Este 7-kor zümmögő rózsafüzért tartottak, utána kislányos áhítattal meredtek az egyetlen hálótermi tv- képernyőre.
A szappanoperák (amik többnyire szerepüket túljátszó színészek alakította, gyenge sztorijú, de annál hangosabb jelenetekből állnak) és a tingli-tangli tv show-k feloldják az utazás összes elképzelhető nyűgével járó végtelen időt. Töröljenek akárhány járatot, legyen akármilyen bizonytalan a továbbjutás, kelljen várakozni akármennyit az égő napon a jegyárusító bódé előtt, senki nem hőzöng, nem nyomul, hanem beletörődéssel vár a sorára, hogy aztán közönyösen bámulhassa a váróban vagy a fedélzeten a képernyőt. Ha törölnek egy járatot, akkor majd valamikor, jönni fog egy másik. Az már tényleg lényegtelen, hogy a gyorsabb szárnyas hajó helyett órák múlva egy matuzsálemi életkorú roncsot küldenek, és 340 helyett 520 főt zsúfolnak fel a többszintes fedélzetre. Ha esetleg felborul, és az utasok a tengerbe vesznek, pár napig tartó hírtéma lesz, de a közlekedésbiztonság betartására a továbbiakban sem ügyelnek majd jobban.
Hajózáskor egy másik türelempróbáló jelenség a terminál díj. Ezt kivétel nélkül minden hajóállomás beszedi, annak stratégiai nagyságától függően és külön, erre fenntartott sorban kell kifizetni. Tehát ha valaki jegy nélkül érkezik a hajóállomásra, számítson többszörösen is megmondhatatlan hosszúságú sorban állásra, mert a jegyvásárláson túl az átvilágításos poggyászellenőrzés ugyanúgy része az utazásnak, mint a reptereken.
Felfedezések a helyi gasztronómiában
El kell ismernem, hogy az felfedezés szó enyhén szólva jóindulatú, saját szemszögünkből inkább túlélésről volt szó. Persze lehet, hogy mi vagyunk túl finnyásak, de azért azt hozzáteszem, hogy az addig megismert egyik ázsiai országban nem szenvedtünk a kajálással annyit, mint a Fülöp-szigeteken.
Ami igazán meglepő volt, hogy a szupermarketek kínálata és az áruk minősége is inkább a hiánygazdaság nyomait viselő kultúrát sejteti, semmint az ázsiai világ sokszínűségét. A kapható élelmiszerek számottevő része tartósított, zacskózott, konzerv és a legnagyobb meglepetésünkre cukrozott. Édes a kenyér, de nemcsak a hozzáadott cukor miatt: sokszor turbózzák csoki vagy karamelladarabokkal, mazsolával, mindenféle édes töltelékekkel, cukormázzal. Tényleg igazi kihívás volt kenyér ízű kenyeret – sőt ropogós héjú kenyeret – találni, bár néha sikerült, egy-egy nyugati típusú pékségben. De túlzó mennyiségű cukor van a konzervekben, tésztaszószokban, még a halkonzervekben és bizonyos hentesárukban is. Mivel húsárut nem fogyasztok, ezek tesztelését a férjemre hagytam, aki pár nap után már ugyanúgy ódzkodott megkóstolásuktól, mint én. A csapvíz ugyanúgy nem fogyasztható, mint az ázsiai világ bármely részén, ezért fel voltunk készülve arra, hogy itt is cipelhetjük majd a palackokat mindenhova magunkkal. De hogyha az ember laikus és nem figyel, simán kifoghat édesített vizet és üdítőket, ezért hamar megjegyeztük azon márkákat, amik megbízhatónak (cukormentesnek) tűntek. Mutatóban lehet találni tejtermékeket, de ha valaki laktóz- vagy tejfehérje érzékeny, akkor igencsak nehéz a dolga, mert az élelmiszeripar erre a problémára egyáltalán nem készült még fel. Tejes hűtőpult csak a legnagyobb szupermarketekben vannak, néhány cheddar, babybel vagy friss sajtkrém aranyáron kitéve mutatóba. Más sajtáru csakis ömlesztett verzióban kapható, az üzletek legváratlanabb szegletében, pl. a chipsek és kekszek vagy a halkonzervek mellett, tartós csomagolásban, hűtést nem igényelnek. Vidéki falvakban útszéli, minimarketnek sem nevezhető bodegák látják el a helyieket, ahol nagyobb eséllyel lehet koreai nori chipszet és enyhe túlzással konzerv vízibivaly herét kapni, mint kenyeret vagy bármi táplálékszerű élelmet.
Egy nagyobb szupermarket gyümölcsrészlege néha egyenesen lenyűgöző, az árazás inkább konvergál Dél-Amerika, semmint Ázsia felé. Míg Malajziában, Thaiföldön vagy Vietnámban tényleg fillérekért vásárolhat mindenféle gyümölcsöt az ember, addig ott kemény dollároknak megfelelő pesót kell leszurkolni pár almáért vagy banánért. A helyi klímára jellemző specialitások (pl. a mangosztán – angolul mangostein) az ottani viszonyokhoz képest pedig egyenesen túlzott árakon kerül értékesítésre. Persze a szigeteken belül is nagy a szórás, a túlzó árakat inkább Manilában és turista szempontból kiemeltebb helyeken láttunk, míg Batangas-alsón és Panglao-külsőn már-már thaiföldi árakon vehettünk gyümölcsöket.
Az évszázadok során az ízvilág formálásában fellelhető ugyan maláj, indiai, kínai hatás, és működik rengeteg nemzetközi étterem és kávézólánc is, a jelenkori konyha inkább latin-amerikai (valaha spanyol és portugál)-óceáni kultúrák hatásait hordozza magán. A helyi specialitások nagy része főként sertés, marha és csirkehúson alapul. A tengeri étkeket sokszor elég méltatlan módon kisütik olajban, grillezik, esetleg belefojtják valami szószba, a fűszerezésük jellemzően jellegtelen, és ha van is, többnyire ront az alapanyag természetesen ízén. Rizsfajtából 8-10 félét szinte minden üzletben, piacon tartanak, ezért érthetetlen, hogy miért készítik el fajtától függetlenül száraz, fullasztó és ízetlen módon. A vegetáriánusok meg nem értett számkivetettnek számítanak, valószínűleg a szó fogalmát sem ismerik arrafelé.
Enni sokfelé lehet, az éttermektől kezdve az útszéli bódén keresztül a strandos hűtőtáskás árusok ajánlatáig. Főleg vidéken jellemző kajalelőhelyek a piacok, ahol a bodega elé helyezett asztalon az asszonyok lábasokban kipakolják a napi kínálatot és büfészerűen, adagokra mérve fogyaszthat belőlük a vendég. Elkövettük azt a hibát, hogy az egyik ilyen alkalommal helyben fogyasztottunk. Ugyan a kiszolgálás tökéletes és előzékeny volt (az evőeszközöket bögrényi forró vízbe állítva kaptuk meg), az ételek is egész ízletesek voltak, mígnem a pillantásunk a hátsó, előkészítő részre nem tévedt. Az egy darab konyhakésből és a használattól elfeketedett vágódeszkából álló eszköztár ugyan nem lepett meg minket, de a falon futkosó termetes patkányok látványa azonnal elapasztotta az étvágyunkat.
A legismertebb helyi ételek a lechón (egyben sült malac) vagy annak speciális változata a cebui liempo (hasaalja rész), a pörköltre hasonlító marinált hússal készülő adobo, a mindenféle állati alkatrészekből készülő serpenyős sisigek, az inasal (egy jellegzetes marináddal kezelt és aztán grillezett) jellegű ételek, a bulalo (batangas környéki húslé velőscsonttal), az arróz caldo (a kínai konyhában is gyakori, takony állagúra főzött rizspép ízetlen, főtt húsdarabokkal), a kivételesen ízletes kare-kare (gulyásféle marhafartőfől, helyi fűszeréssel), az édes vagy csípős hurkaféle, alonganiza. Luzon sziget keleti részén található Bicol tartomány saját receptúrával rendelkező ételekkel büszkélkedhet, talán ezeket a fogásokat lehet igazán helyi jellegűnek nevezni. Leegyszerűsítve a módszert, úgy kell elképzelni, hogy szinte minden ehetőt kókusztejben főznek meg. Az egyik ismert specialitásuk a bicol express (tokányféle sok zöld chilivel) és a kinunot, ami egy halragu kókusztejjel és helyi levélszerűséggel (malunggay) összefőzve. Az édességek közül a halo halo-t említeném, ami egy az Ázsiában ismert fagylaltszerűség (chendol, kacang) továbbfejlesztett változata. Összetevői a reszelt jégre halmozott konzerv vörösbab, kukorica, mindenféle ízű színes fagylaltok és zselégolyók, nyakon öntve sűrített tejjel és cukorsziruppal.
Könnyen érhet az a vád, hogy a Fülöp-szigeteket az eddigiek alapján, nem túlságosan vonzó jellemzőkkel mutattam be. Annyira talán nem elítélhető módon ezt azért tettem, hogy őszinte képet adjak arról, amivel ott akarva-akaratlanul is szembesül az, aki oda tervez utazást. Hacsak nem utazási iroda által szervezett, üvegbúra élményt biztosító nyaraláson tervezünk részt venni, kitartó elszántsággal, mindenféle kalandra felkészülve lehet és szabad csak útnak indulni. De ha már elvergődik odáig az ember, olyan földöntúli szépségeket láthat, illetve tapasztalatokkal gazdagodhat, amire már egyre kevesebb lehetősége van a turisztikailag felkapottabb ázsiai országokban.
Szívesen megosztom ezeket az élményeket is, ha kapok érdeklődő visszajelzéseket. Addig is köszönöm Vevének a kitartó noszogatást és a publikációs lehetőséget.
14 hozzászólás
sellőlány
Szia Tomi, itt válaszolok, mert nincs FB accountom. Az való igaz, hogy Manilának és a szigeteknek is rengeteg olyan csücske van, ahol szinte Európában érezheti magát az ember. Jó is felüdülni egy-egy kávézóban, beugrani hűsölni egy bevásárlóközpontba, ha telítődsz az igazi Manilával, vagy leszállsz jó pár óra zötykölődés után a buszról. De azért ott van vastagon egy másik valóság is, csak lépj ki a lakóparkból és menj ki a partra az Intramuros mögött. Esetleg ülj fel egy jeepneyre két helyi közé bepasszírozva (akik, ha szerencséd van, nagyon barátságosak lesznek veled). Azt mondják, aki hosszabb ideig él Manilában, az megtanulja szelektálni az élményt és egészen élhetőnek látja. Mi helyi ismerősök hiányában csak a felszínt láttuk, és minden egyes élményért keményen megdolgoztunk. Kíváncsian várom a tapasztalataidat!
sellőlány
@sellőlány: Ja és elnézést Zoli, hogy átkereszteltelek. Összekevertelek rumitomival a HÁ-ról. 🙂
Nazareus
Nekem nem volt bajom az ételekkel a Fülöp-szigeteken. Szinte mindent lehet kapni, a helyi halaktól a pizzáig. Igaz, én csak 10 napig voltam ott.
sellőlány
@Nazareus: Merre voltál és miket ettél 10 napig? A pizza számunkra nem igazi kaja (de volt, hogy azzal húztuk ki a napot, valami pizza hut jellegű borzalom volt Sbarro fedőnév alatt), főleg nem Malajzia kulináris gazdagsága után.
Nazareus
@sellőlány: Manilában voltam, valamint tengerparton, viszonylag közel Manilához, a névre már pontosan nem emlékszem, talán Botongan vagy Catangan fele. A pizzát én se szoktam enni, csak azért irtam, mert azt is lehet kapni 🙂 Én szeretek mindenféle gyümölcsöt (Durien az egyik kedvenc:)), meg a helyi ételeket is szinte mindenhol, szóval bátran eszem fura dolgokat is. Igy nem szoktam éhezni, inkább a böség zavara, hogy aznap épp mit próbáljak ki. A tartósitott dolgokat nem szeretem, nem is szoktam venni. Mondjuk kétségkivül nincs akkor választék még egy manilai plázában sem, mint Thaiföldön. De valamilyen frissen sült-fött hal meg rizs mindenhol van.
sellőlány
@Nazareus: Egy aranyos sztori még ezzel kapcsolatban. Az egyik plázában (Cebu city) végre találtunk egy koreai dim sum éttermet, csalogató képekkel és étlappal. Rengeteg tengeri herkentyű, zöldség, satöbbi. Óvatosságból rákérdeztem, hogy mutasson rá, melyik ételben van hús. Az étlapon volt vagy 40 fogás. Ő egyenként mutatott rá 38-ra: pork-pork-pork-chicken-pork. Maradt a rizs, a krumpli meg az alga. Ekkorra már mindannyian nagyon nevettünk. Egy másik este Panglao-külsőn: két luxusétterem (közeli resortokra alapozva) kontra helyi bodegák. Az egyik étterem egy fantasztikus koncepcióra alapuló ökofarm volt, egyik este csak előételeket ettünk kb. 20 dollárért, majd befizettünk ugyanott karácsonyi büfévacsorára (50 dollár+jatt). Nagyon jó volt, de az átlag vacsoráinkhoz nem hasonlítható. Szóval az opciókat kilőve, harmadik estére maradt az instant leves az egyik bodegában.
Nazareus
@sellőlány: Na igen, ha Te nem eszel húst, úgy nehezebb 🙂 Én egyedül a kutyát hagytam ki, de kóstoltam már kigyót is Vietnamban. Igy jár, aki válogatós. Bár akkor neked India kellene, ott rengeteg vegetáriánus étterem és étel van. Mondjuk Indiába nem vágyom vissza, az ételeik jók, de a miliö nem fogott meg. Ugyanaz a kosz van, mint Fülöp-szigeteken, de a filippinók legalább kedvesek és ez kárpótol valamennyire.
sellőlány
@Nazareus: A balut nevű specialitást kipróbáltad? Egyébként azt hittem, csak én vagyok válogatós, de még a mindenevő, bevállalós férjem is eljutott odáig, hogy két hét után már ő is émelygett a piacok kínálatát látva. Azt mondta, minden egyenízű, a hús igénytelen módon elkészítve, összeszecskázva, a halak csontszárazra kisütve, vagy atomjaira szétfőve. Amikor visszaértünk Szingapúrba alig győztünk betelni a színekkel, ízekkel, aromákkal. A thai, vietnámi és maláj konyha remekein egyébként mi is elaléltunk.
Nazareus
Balut… nem tudom, lehet. A név ismerös, de vagy 8 éve voltam a Fülöp-szigeteken, szóval sok minden nem tiszta már. Jogos a halak kritizálása, szeretik alaposan kisütni, ami csökkenti a választékot is. Az biztos, hogy a thai vagy vietnami konyhát (bár vietnamban nagyon szeretik a robbantott csirkét csontszilánkokkal, ami nekem annyira nem jön be) nehéz felülmúlni. A maláj konyhát annyira nem ismerem, csak pár napot voltam Malayziában. De biztos jó 🙂
sellőlány
@Nazareus: A balut a tojás, benne ki nem kelt kiscsirkével, amit kiszippantva esznek. Szerencsére mi sehol nem láttuk, nem is kerestük. 🙂
Nazareus
@sellőlány: Áh, ilyennel Laoszban találkoztam. A haverom meg is kóstolta, de aztán sürgösen kikukázta 🙂
Liping
@sellőlány: Én nem nagyon vettem észre, hogy létezne maláj gasztronómia. Az ehető ételek zöme kínai vagy indiai. Lehet, a filippinek akkor még inkább nem nekem valók ebből a szempontból. 🙂
sellőlány
@Liping: Veve :-))) Ha a Malajziai nemzetiségi összetételét tekintjük, akkor nyilván nem beszélhetünk vegytiszta maláj konyháról. Habár a nyonya konyhát (kínai bevándorlók alakította fúziós konyha) mint egyefi tájjellegű gasztronómiai műfajt annak értelmezik. Ami nem mellesleg, valami elképesztően jó. Ezért volt jó ott lenni, mert alsó hangon 4-5 nemzet konyhája mindenhol elérhető volt, ha szerencsénk volt, akkor 7-8 is, sosem lehetett megunni.
sellőlány
Kedves Zsuzsa, köszi a sok tippet, aki ott hosszabb időt tervez eltölteni, hasznát tudja majd venni a gyakorlat hozta tapasztalatoknak. Mi az említett országokban sehol nem féltünk az utcán enni, nem is volt soha semmi bajunk, egyedül a Fülöp-szigeteken tapasztaltunk olyan fokú igénytelenséget (nemcsak higiéniait, hanem az táplálék irántit úgy alapból), hogy a patkányos eset után egyszerűen nem volt kedvünk tovább kísérletezni (ez persze nem jelenti azt, hogy máshol ne táncikálnának.patkányok a konyhán, csak maximum nem látod). A tengerparton, karácsony és újév táján minden négyzetcenti tele volt helyiekkel, eldobható pelenkák úsztak a vízben, kóbor kutyák heverésztek mindenfelé, az összes tűzrakó hely foglalt és koszos volt, nem volt sehol semmi vízvevő hely és ha leültünk egy asztalhoz, rögtön odajött valami néne pénzt szedni. Piac onnan 6 km-re volt, semmi tömegközlekedés csak maszek triciklisek, akik elég pofátlan összegeket nyögtek be a fuvarért. Szóval, amikor lehetett volna, nem éppen voltak adottak a körülmények az idilli grillezéshez. Miután korábban 4 hétig a trópusi gyümölcsök minden fajtáját volt alkalmunk megkóstolni, és kissé untuk is már őket, annál nagyobb lelkesedéssel cuppantunk rá az ízes, leves, ropogós fuji apple-re. Főleg, hogy a többórás buszúton ez volt az egyik legpraktikusabb (és napokig tartós)/gyümölcs, amit magunkkal vihetünk, a banánon kívül. A chicheront a férjem kóstolta, a plázás verzió bejött neki, a buszos undorítóan rossz ízű volt. A fokhagymás mogyoró volt az egyik megmentőnk, abból is ettünk jót és rosszat, a negyedik hétre már attól is megcsömörlöttünk. 🙂 A friss juice-okat csak szupermarketben mertük megvenni, miután az egyik juice árusnál vett itókától a férjem olyan rosszul lett, hogy utána egész este a wc csésze felett görnyedezett. (Ez nem panasz akár lenni, csak nem volt szerencsénk) :-O Laktózintolerancia: pont ez az, amit nem értettem, hiszen Ázsiában pont emiatt szinte mindenhol alap a szójatej, tofu, kókusztejes italok garmada, sok zöldség a táplálkozásban. FSZ-en csak hipermarketekben, városi benzinkutakon lehetett kapni szójatejet, kb. 2,5 decis csini üvegben, íze mint a Chemotox és édes, mint a bűn. A kávézókban csak tejjel készült kávé, amit a helyiek nagy boldogan toltak befelé, tejszínhab koronákkal és csokisziruppal a tetején. Nem is értettem, hogy nem lesznek rosszul.
Az amerikai hatást mi is észleltük (ami azért fals kép, mert Amerika gasztronómiailag azért mérföldekkel több lehetőséget ad a választásra: élhetsz hiperegészségesen és ehetsz junkot is), ezért is tűnt inkább az egész élmény olyan kettősnek, kicsit tudathasadásosnak. Ebben bizonyára benne van a történelmi hatás, és az is, hogy sok filipino él az USÁ-ban, ami kihat az anyaország kultúrájára.